Berätta!

Hörni! Jag gissar att ni som läser här inne även läser andra bloggar? Jag gör det sporadiskt, jag har några som jag kikar in på dagligen och andra som jag håller ett halvt öga på nån gång i månaden. Vissa återkommer jag till även om jag inte är speciellt intresserad av innehållet, för mig handlar det mest om personlighet och sättet att skriva. Om det är välskrivet kan jag läsa om vad som helst egentligen. Men jag är nyfiken på er! Berätta!

1. Vad hatar du att läsa om på bloggar? Vad får dig att skumma igenom eller till och med lämna sidan?

2. Vad tycker du om att läsa på en blogg? Favorittema eller stil?

3. Vad skulle du vilja läsa mer om på ex. min blogg?

Så här svarar jag:
1. Jag hatar ”idag har jag…” när det skrivs på ett redogörande sätt, som en rapport utan poäng. Jag faller väl i det träsket ibland jag med och jag lovar att försöka åtminstone ha en poäng nästa gång. Centrerad text eller jobbig bakgrundsfärg kan få mig att sluta läsa också…
Jag orkar inte titta på en enda till bild av ett ”vitt, lantligt hem” eller ”så här lyckas du med cupcakes och macaroons”…. Eller läsa vidare på ett inlägg som börjar med ett självporträtt taget uppifrån, med två stora silikonbröst i vitt linne, pumpade läppar och rådjursögon med tre meter långa fransar, överexponerat blondt hår och hälsningsfrasen ”nyvaken och bakis”.

2. Humor och ironi, det kan till och med få mig att läsa klart ”idag-har-jag-listor”. Jag gillar när man lyckas skriva om helt vardagliga saker med glimten i ögat. Jag gillar att läsa om människor som är modiga, utmanar sig själv eller helt enkelt skriver ärligt och öppet om hur usla de är ;) Och så följer jag några vänners bloggar så klart.
Bilder är alltid kul och ett stort plus. En blogg som är anonym och utan bilder lämnar jag ganska snabbt.
Tips och idéer är också något som funkar för mig.

9 tankar på “Berätta!

  1. Vilken rolig utmaning:
    1. Vad hatar du att läsa om på bloggar? Vad får dig att skumma igenom eller till och med lämna sidan?

    Jag hatar också vita hem med perfekt tagna kort utan innehåll. Typ cupcakes, amerikanska flaggan på kuddar och shabby chic. Listor som inte har något innehåll. Jag vill ha det personligt. Gillar inte sillikontuttar och putande munnar. Jag gillar inte när folk är taskiga i sina bloggar. Jag gillar inte bloggar där allt bara är yta och inget får vara jobbigt utan allt är bara, bra bra bra hela tiden.

    2. Vad tycker du om att läsa på en blogg? Favorittema eller stil?
    linneaiusa.com är en av mina favoriter. Men det är för att hon är supertrevlig som person med. Skriver personligt, bra och allt är inte perfekt. Jag vill veta både det bra och det dåliga. Jag kanske inte vill vältra i andra människors olycka. Men jag gillar att läsa om folk som kämpar för att få det bättre och inte får allt serverat på ett silverfat. Just nu är det mycket viktbloggar jag läser. Men det är väll för att jag fortfarande inte har vant mig vid min operation fullt ut. Plus att folket som skriver viktbloggarna är oftast väldigt trevliga. Jag gillar bloggar som är ärliga som kan skriva djupt.

    3. Vad skulle du vilja läsa mer om på ex. min blogg?
    Gärna vardagssaker och djupt. Saker du blir glad över, arg över, ledsen. Sådant som du får kämpa med ( som dina sista 7(?) kg. Vad som gör dig lycklig/olycklig. Vad som är bäst i din vardag. Helt enkelt mer dig!

    Du skulle väll inte kunna svara på vad du vill se på mer på min blogg och vad jag kan göra bättre?

  2. 1. Vad hatar du att läsa om på bloggar? Vad får dig att skumma igenom eller till och med lämna sidan?
    Heminredningsbloggar, bloggar om ”mina underbara fantastiska barn”, ”outfit of the day”-bloggar, Överhuvudtaget ”perfekta” bloggar om folks ”perfekta” liv… :)

    2. Vad tycker du om att läsa på en blogg? Favorittema eller stil?
    Just nu läser jag mycket viktbloggar. Om livet som viktopererad. Annars bara om folks vardagsliv, gärna kryddat med humor och ironi. Texter och bilder där folk bjuder på sig själva… :)

    3. Vad skulle du vilja läsa mer om på ex. min blogg?
    Eftersom jag sväljer allt om viktoperationer, så kanske mer om ditt liv som opererad. Hur funkar det såhär efter två år? Vardagssaker, bilder, bara sånt som händer omkring dig liksom. Och kanske fler bilder på er übersöta katt! :)

  3. Jag gillar din blogg! Mycket för att du har så snygg layout.

    Jag tycker att det är tråååååigt att läsa bloggar utan någon poäng. ”idag var jag på IKEA, åt köttbullar, handlade ljus, sen åkte jag hem, hämtade barnen på dagis och de var gnälliga. Nu middag i soffan”… det är kul att läsa om andras dagar så länge det iallafall finns någon slags poäng. Men som du skriver, en redogörelse över dagen suger.

    Jag ÄLSKAR det motsatta, vanliga vardags bloggar som är privata men inte så intima att det kliar. Någon som skriver med glimten i ögat, som vågar skriva att mannen och barnen, just i dag, kan dra dit pepparn växer. Att visa lite mer än bara vad man ätit och gjort..

    Jag gillar din blogg för du är öppen men inte för privat och som jag skriver ovan, så snygg layout. Skulle gärna läsa lite mer om dig. Vad dina planer är, vart ni är i livet etc.

    Kram

    • Tack! :) Jag får öva mig på att skriva lite djupare om livet o känslorna, hela bloggen började ju som en rätt ytlig, opersonlig viktblogg. Öva öva öva…
      Ha en fin onsdag!

  4. 1.
    Hatar väl egentligen inte att läsa om nåt. Möjligtvis om det bara e jobb, dagishämtning, middag o sova. Det vill säga samma tråkiga liv som jag själv har;) Skulle även lägga ner om en blogg va diskriminerande på nåt sätt.
    2.
    Läser helst viktbloggar just nu. Men gärna även lite inredning o LCHF bloggar. Det e kul om det finns bilder o när läsare kommenterar o det kanske blir en liten diskussion om inläggen.
    3.
    Skulle gärna vilja läsa mer om hur du tycker det e nu efter 2 år. Går ofta in o läser hur du hade det när du va där jag e nu, opmässigt. Tycker att du har en rolig o positiv blogg. Blir glad när jag läser den. E den som jag började följa först o som jag e mest inne o kollar:)

    • Tack, roligt att höra:) Jag har egentligen inte så mycket att skriva om i op-väg så här 2 år senare, för livet flyter på oförskämt normalt, därav tystnaden kring det. Men jag ska ha det i åtanke.
      Ha det fint!

  5. Jag kan nog inte säga att jag HATAR att läsa vissa bloggar, jag lägger väl inte ens energi på dem helt enkelt. Bloggar som inte handlar om något, opersonliga som inte ”ger mig” något. Svårt att säga vilka det är, för de jag gillar läser jag.

    Jag läser mina bloggar mest i Google reader, så hur en blogg ser ut spelar för mig inte så stor roll. Det är ju innehållet som är det väsentliga.
    Jag gillar folk som skriver bra, avskyr (se där!) folk som inte kan stava riktigt eller har dålig svenska när de skriver (förlåt om jag rackar ned på personer som har skrivsvårigheter, men jag har en tendens att BARA se felskrivningarna och därmed missa själva budskapet på inlägget).
    I kombination med vackra bilder, god humor kryddat med lite ironi är nog min melodi. Plus att jag har kvar en hel del bloggar som jag hakade på när jag var i operationsfasen och läste ALLT som hade med det att göra.
    Två av mina favoriter (förutom din fakt..) är:
    http://monasuniversum.se/ (humor, ironi och ärlighet)
    http://www.lovelylife.se/blogs/krickelin (ord som poesi och bilder därefter)

    Jag tycker du har en bra mix av det mesta, så för min smak behöver du inte ändra ett dugg. :)

Lämna en kommentar