B12 spruta

Jag får b12-injektioner var tredje månad, och nu är det dags igen. Jag är ett fruktansvärt mis-match med vänterummet, jag passar inte in. Borde kanske gå?

20120807-132820.jpg

20120807-132833.jpg
Men på allvar så ger jag sprutorna ett stort hurra, för då slipper jag tänka på piller. Det sägs att man blir pigg och levnadsglad av b12-injektionen. Inget jag märker av, måste vara min finska melankoli som dödar effekten…

9 tankar på “B12 spruta

  1. Får du den på recept från CFTK? Hur många sprutor skriver de ut per gång? Tänkte så man slipper ringa varje kvartal och be om nytt recept… Är också urusel på att komma ihåg tabletterna, så spruta är nog en bra grej!

    • Ja jag mailade cftk och fick sprutorna utskrivna, sedan hämtade jag ut dem på apoteket och bokade tid på min lokala vårdcentral för injektion. Jag minns tyvärr inte hur många ampuller som fanns med på receptet.

  2. Något märkligt är att jag fått besked om att B12 måste vi sleevade äta resten av livet men min pappa som också gjort en sleeve fick besked att han kunde sluta med dem nu (1 år efter sin op) Han var med sina 64 år den äldsta de opat på CFTK och är dessutom övervägande kvinnor de opererar så man tror ju att de verkligen håller koll på hans prover etc. med tanke på att han är lite ”ovanlig” på så sätt.
    Vi som är bekymrade å stör oss på att vi inte tar oss ner till den målvikt vi satt upp… -min pappas problem är att han bara blir tunnare å tunnare å inte får stopp på viktminskningen.
    Kramen!

    • Ja det var ju lustigt! Jag vet inte om min klåda/utslag i vintras berodde på b12/järnbrist, men jag blev av med problemen så fort jag fick i mig mer järn och b12. DÄrför tar jag det säkra före det osäkra, bättre att ha för mycket b12 än för lite ;) Men om man är osäker och inte vill ta tillskott i onödan så kan man ju ta prover och se hur man ligger till. Många som har b12-brist känner ju en fantastisk uppswing när de får sin injektion, jag känner absolut ingen skillnad så jag vet inte om jag egentligen har någon brist längre. Kanske klarar man sig utan tillskott.
      Stackars din pappa, vi ska alltså inte klaga på att ha landat några kilo ifrån målvikt! Hoppas det blir bra för honom och att han stabiliserar sig!
      Kram!

      • Ja, jag har inga planer på att sluta med mitt B12 -fast jag tar det i tablettform. Äter så pass många mediciner så jag kör med ”pensionärsdosett”… ingen risk att jag glömmer den alltså… ;-)
        Ja, lilla pappa har gått från att vara en XXL till en Small å det var inte riktigt hans plan. Vid hans ålder kan man behöva några extra kilon som buffert.
        Å ändå vräker han i sig kolhydrater å massor med onyttigheter men får inte stopp på kiloraset så vi har alla olika problem. Å aldrig är man riktigt nöjd av nån outgrundlig anledning…

    • Åh förlåt, jag har nog inte svarat dig ännu! Utöver b12 tar jag inget annat. Tog järn ett tag efter op men min mage ballade ur så jag såg till att äta järnrik mat istället. Som sleeve-opererad är det bara b12 man behöver äta livet ut men råden kan ju skilja sig lite från klinik till klinik.

      • Tack, känner mig genast lugnare. Blir nog förvirrad av att läsa råden i Bypass-bloggar misstänker jag. Jag tar B12-tablett varje dag så då är det lugnt:) Tack för en kanonbra blogg!

      • …jag kom på att kalcium oxå rekommenderades, minns dock ej hur länge efter op. Men jag äter så mycket mjölkprodukter att jag inte tog dem speciellt länge och alla mina värden är bra. Det mesta beror på hur bra och varierat du äter :)

Lämna en kommentar